Με έμφαση στα θέματα
Κτηματολογίου και Κληρονομιών
Το γραφείο ιδρύθηκε
το έτος 1975
Δίκτυο συνεργατών
σε όλη την Ελλάδα

Ανάκληση απαλλοτρίωσης λόγω μη καταβολής της αποζημίωσης

Κατά το άρθρο 17 παρ. 4 του Συντάγματος, η αποζημίωση που ορίστηκε λόγω αναγκαστικής απαλλοτριώσεως ακινήτου καταβάλλεται υποχρεωτικά το αργότερο μέσα σε ενάμισι έτος από τη δημοσίευση της αποφάσεως για τον προσωρινό προσδιορισμό της αποζημιώσεως και σε περίπτωση απευθείας αιτήσεως για οριστικό προσδιορισμό της αποζημιώσεως από τη δημοσίευση της σχετικής αποφάσεως του δικαστηρίου, διαφορετικά η απαλλοτρίωση αίρεται αυτοδικαίως. Η διάταξη αυτή, όπως και οι όμοιες διατάξεις των άρθρων 11 παρ. 1 του προϊσχύσαντος ν.δ. 797/1971 περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων και 11 παρ. 3 του ισχύοντος Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (ν. 2882/2001 τέθηκαν προς εξυπηρέτηση του συμφέροντος του καθ` ου η απαλλοτρίωση, έτσι ώστε αυτή να μη μένει για μεγάλο χρονικό διάστημα εκκρεμής προς βλάβη του, λόγω της δεσμεύσεως που συνεπάγεται για την ιδιοκτησία του. Επομένως, υπό την ισχύ της νέας ως άνω ρυθμίσεως καθίσταται σαφές ότι: α) η αναγκαστική απαλλοτρίωση αίρεται αυτοδικαίως, εάν δεν συντελεστεί μέσα σε ενάμισι έτος από τη δημοσίευση της αποφάσεως προσωρινού καθορισμού της αποζημιώσεως και, σε περίπτωση απευθείας οριστικού καθορισμού αυτής, από τη δημοσίευση της σχετικής αποφάσεως, β) η αρμόδια διοικητική αρχή (αν το ζητήσει ο θιγόμενος ιδιοκτήτης) υποχρεούται να εκδώσει μέσα σε τέσσερις μήνες από τη λήξη της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου πράξη με βεβαιωτικό χαρακτήρα για την επελθούσα αυτοδίκαιη άρση που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, γ) εφόσον οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες επιθυμούν τη διατήρηση της απαλλοτριώσεως (που κατά τα ανωτέρω ήρθη αυτοδικαίως), έχουν το δικαίωμα μέσα σε ένα έτος από την παρέλευση της προθεσμίας αυτής να υποβάλουν (τυπική) αίτηση και υπεύθυνη δήλωση προς την αρμόδια διοικητική αρχή, ζητώντας τη διατήρηση της απαλλοτρίωσης και την καταβολή της προσδιορισμένης αποζημιώσεως, δ) το αίτημά τους δεν γίνεται πλέον άνευ άλλου δεκτό, αλλά υπόκειται στη διακριτική ευχέρεια της διοικητικής αρχής, η οποία σταθμίζοντας, ως υπόχρεη για την καταβολή της αποζημιώσεως, τη σκοπιμότητα του έργου και γενικότερα το δημόσιο συμφέρον για τη διατήρηση της απαλλοτριώσεως, αποφασίζει επ` αυτού κυριαρχικά.

Ανάκληση απαλλοτρίωσης λόγω μη καταβολής της αποζημίωσης

Βλ. περισσότερα στην ΑΠ 209/2020

Δ Εκδοση

Πρόσφατα άρθρα

Έγγραφο 1400887/ΝΔ 93/11-3-2014 – Μεταγραφή πιστοποιητικού μη αποποίησης κληρονομιάς από δανειστή του κληρονόμου – Δεν απαιτείται πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ
16 Ιανουαρίου, 2021
“Βροχή” οι αγωγές από το Δημόσιο κατά ιδιοκτητών στην Καλαμαριά. Όταν το Δημόσιο βάζει νάρκες στην ολοκλήρωση του κτηματολογίου και αναιρεί τον νόμο 3127/2003 που το ίδιο ψήφισε με την άσκηση αγωγών για διεκδίκηση ολόκληρων οικοδομών σε όλη την Καλαμαριά
11 Ιανουαρίου, 2021
ΜονΠρωτΘεσ 12148/2015 Είναι δυνατή η κτήση κυριότητας σε οριζόντια ιδιοκτησία με χρησικτησία ακόμη και αν δεν έχει προηγηθεί πράξη σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας
10 Ιανουαρίου, 2021
Αρείου Πάγου 991/2020 Για την μεταγραφή της πράξης αποδοχής κληρονομιάς δεν απαιτείται α) υπεύθυνη δήλωση των κληρονόμων ότι το Δημόσιο δεν διεκδικεί την έκταση γιατί η σχετική υποχρέωση αναφέρεται σε πράξη «εν ζωή» και όχι αιτία θανάτου και β) πιστοποιητικό του χαρακτήρα της έκτασης όταν η περιοχή είναι υπό κτηματογράφηση , η σχετική υποχρέωση υφίσταται όταν έχει ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση και έχει κυρωθεί ο δασικός χάρτης
9 Ιανουαρίου, 2021
ΜονΠρωτΘεσ 28072/2007 Η διόρθωση των ονοματεπωνυμικών στοιχείων του δικαιούχου, τα οποία προκύπτουν από την αστυνομική ταυτότητα ή άλλα δημόσια έγγραφα με αποδεικτική ως προς τα στοιχεία αυτά ισχύ, καθώς επίσης στοιχείων σχετικών με το καταχωρισθέν δικαίωμα, τον τίτλο αυτού και το ιδιοκτησιακό αντικείμενο μπορούν να γίνουν οποτεδήποτε , ακόμη και μετά την οριστικοποίηση των πρώτων εγγραφών
8 Ιανουαρίου, 2021